BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 7, 2009

*Pisang Dan Hati*

:z: assalamualaikum... :z:
:z: hmmm.. dh lame x post blog..45
:z: bace dan fahamilah wahai kwnku :z:

http://www.nwkniterati.com/movabletype/archives/MossyCottage/banana.jpg

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan 1 permainan yg sungguh menarik utk murid2nye. Setiap murid diminta membawa beg plastik yg berisi pisang yg tertulis nama org yg paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yg perlu dibawa bergantung kpd jumlah org yg dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing2. Ada yg membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sdh ditulis nama org yg paling mereka benci.

"Sekarang simpan pisang tu. Jgn lupa bawa ke mana shj kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akn tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing2 di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan mrh. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi krn selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yg menangis, enggan meneruskan permainan.

Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sdh bersorak. Permainan sdh tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yg perlu dibawa.

"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dgn bau busuk.

"Itulah sebenarnya yg berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada org lain dlm hati. Bau busuk kebencian itu akn mencemari hati dan kita akn membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dgn bau pisang busuk hanya utk seminggu, cuba bayangkn apa akn jadi klu kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.

Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup.
Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik daripada membenci. Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati. Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.

:z: semoge kamu semua yg membace
akn mendpt pengajarannye drpd cite nie..
:z:
:z: oklaa, tu je ana nk cite psl Al-kisah kali nie.. 44
:z: wassalam... :z:
:drive:

0 comments: